דורבנים שוכנים ביישובים

במהחל החודשים האחרונים נערכו מטעם העמותה תצפיות עטלפים ביישובים שונים בגלילי העליון, במסגרתן נצפו מיני בעלי חיים רבים. דורבן (Hystrix indica) הוא מכרסם שכיח למדיי באזורנו, ומציאת סימנים לנוכחותו בתחומי יישובים היא שגרתית. עם זאת, מעט הופתענו לגלות במהלך הסיורים סימנים המעידים כי דורבים הפכו לשוכני קבע ביישובים בגלילי העליון. כלומר, הם שוכנים בתחומי יישובים גם במהלך היום (לא רק חודרים אליהם במהלך הפעילות הלילית) כולל במהלך תקופת הרבייה. במצלמה אשר הוצבה באחד האתרים (שאר יישוב) תועדו מספר פרטים, בהם נקבה וגור הנראים בסרטון המצורף (הגור נראה כ-1:10 דק' מתחילת הסרטון). העניין בתצפיות אלו טמון באיתור נקודות המשכן: במה דומים אתרי המשכן הטבעיים לאלו אשר ביישובים?

דורבן הוא מכרסם גדול, המצוי במדינות רבות במרכז ודרום מזרח אסיה לרבות פקיסטן, נפאל והודו, ומשם מזרחה לארצות המזרח התיכון. הוא נצפה לעתים קרובות במרבית חלקי הארץ, כולל בערים כדוגמת ירוחם וירושלים. אחת הסיבות לריבוי התצפיות בדורבנים היא סימני השדה הרבים שדורבן מותיר אחריו בעת פעילותו: עקבות גדולות וברורות, קוצים ועוד. בעת תצפית בדורבן ניתן לראות שהוא משתמש באפו על מנת לאתר בצלי גיאופטים בקרקע, אותם הוא מיטיב לחשוף בחפירה בעזרת רגליו. חפירות אלו הן סימן שדה נוסף לנוכחותו, וככל הנראה גם הסיבה העיקרית לכך שהמין נחשב כמזיק.

כאשר דורבן מופתע בעת פעילות הוא עשוי לחמוק בריצה, להיכנס במהירות למאורה שכלל אינה שייכת לו ולהתנהג כאילו הוא מכירה היטב. בל ניחפז למסקנות: מכרסם זה נודע בזכות המונוגמיות. דורבנים חיים בזוגות קבועים, נושאים יחד בעול הטיפול בצאצאים (1-2 המלטות בשנה, עד 4 וולדות בשגר) ואף חיים עימם במאורה בחודשים הראשונים לחייהם.

דורבן מצוי, Hystrix indica
דורבן מצוי, Hystrix indica. ירושלים    © משה קלוקובסקי

Section: 
Section3