דרושות: צניפות דורסי לילה!

דורסי לילה ניזונים ממנעד רחב של מיני טרף: נברנים, עכברים, חולדות, יערונים, קוצנים, חדפים ועוד. בעלי חיים אלה דורשים דרישות שונות מבתי הגידול שלהם. לדוגמה, בעוד נברנים מתחפרים במחילות בשדות חקלאיים וניזונים מדגניים, עכברים מצויים חיים בקרבת ישובים ובתוכם, חולדות מתכלכלות מזרעי האורנים ביערות הנטועים ואילו הנמנמנים דרים בחורשי הגליל העליון. על כן, קרוב לוודאי שמבחר מיני הטרף של דורסי הלילה משתנה עם השתנות תנאי הסביבה: באזורים עירוניים ופרבריים נצפה למצוא מינים מלווי אדם בשכיחות יחסית גבוהה יותר לעומת שמורות טבע, למשל.

צנפה תנשמת

 מחקר הנערך באוניברסיטת תל אביב בהנחיית פרופ' תמר דיין בוחן את ההיפותזה הזו, שיש לה גם השלכות בתחום הארכיאולוגיה: אם הסביבה משפיעה על טרפם של דורסי הלילה, ניתן יהיה להקיש על טיבה של סביבתם העתיקה של אתרים ארכיאולוגיים על סמך שרידי טרפם שהשתמרו. לדוגמה, במידה והחורש הים תיכוני בגליל העליון עשיר בנמנמנים, הימצאות נמנמנים בשכיחות גבוהה באתר ארכיאולוגי בשרון מעיד על יער עבות שצמח שם בעבר. במסגרת המחקר, נאספו צניפות דורסי לילה מאתרים שונים ברחבי החבל הים תיכוני בישראל, שמקורן מעונת הקינון הקודמת.

 הממצאים הראשוניים מאששים לכאורה את השערת המחקר, אולם עדיין יש צורך בצניפות נוספות. אתרי פעילות (קנים ואתרי לינה - Roosts) של דורסי לילה הם המקומות הטובים ביותר למצוא בהם צניפות.

  על מנת לאפיין סביבות מגוונות ככל הניתן, אשמח לקבל מכם הגולשים מידע מדויק ככל הניתן (עדיף בדיוק של נקודת ציון גיאוגרפית, אך גם תיאור מוצלח יוכל לעזור) על מיקומם של אתרי פעילות של דורסי לילה מכל המינים ברחבי החבל הים תיכוני בישראל. יועילו לי במיוחד אתרים טבעיים (שמורות, גנים לאומיים, שטחי אש וכו'), ובתיבות קינון הנמצאות בלב שטחים חקלאיים אין לי צורך כרגע. אני מודע לרגישות של דורסי הלילה להפרעות, ולכן אינני אוסף צניפות במהלך עונת הקינון (כמפורט בתנאי ההיתר שקיבלתי מרשות הטבע והגנים). עם זאת, במידה ואתם חוששים למסור מיקומים של אתרי צניפות דורסי הלילה, גם הצניפות עצמן תתקבלנה בברכה - רצוי בתוספת תיאור המקום, תאריך האיסוף ומין דורס הלילה המדובר.

במידה ולמי מכם יש מידע היכול לעזור, אנא צרו עמי קשר:

טלפון במעבדה 03-6406990 או 03-6409024
דוא"ל orrcomay@post.tau.ac.il

 

בתודה מראש,
אור קומאי
המחלקה לזואולוגיה,
אוניברסיטת תל אביב