למדבר - ארץ לא מים

קודם שניגש לנושא לשמו הקלדנו (תצפיות מן המדבר) נציין כי שירו של חיים חפר, המצוטט בכותרת, אינו מבטא את יחסנו אל מדבריות האזור.

הידיעות על הסגר הקרב האיצו בנו לערוך מספר סיורים ותצפיות בנגב ובמדבר יהודה, כדי שיהיה מה לספר לחבר'ה בזמן שאנחנו מצטופפים בבתים. לרוב אנחנו נאלצים להימנע משימוש בתאורה ובצילום בסיורים, ולכן בתקצירים מסוג זה אין תמונות רבות. בכל זאת, נציין כמה ממיני היונקים אשר נצפו במהלך הימים האחרונים.

 עורב חום עורף Corvus ruficollis
 עורב חום עורף Corvus ruficollis. כפר הנוקדים, 26/12/2020. ©eyalv

קיפוד חולות Hemiechinus auritus
יעל נובי Capra nubiana
תצפיות דווחו מאזור שדה בוקר (הר הנגב) ומעין גדי (מדבר יהודה).
שפן סלעים Procavia capensis
על מנת שנוכל לעקוב אחר הגעת שפנים לאזורים וליישובים חדשים, בבקשה: הקפידו לדווח, בפרט מאזורים מיושבים.
זאב מצוי Canis lupus
במסגרת סיור בהר הנגב נצפה זאב בעת שחצה את כביש 40, סמוך למצפה רמון.
שועל מצוי Vulpes vulpes
שועל חולות Vulpes cana
שועל צוקים Vulpes rueppelli
לצפות בשלושה מיני שועל במהלך סיור אחד, אף כשהוא אורך כשלושה ימים, הפך להיות משימה קשה אשר דורשת היערכות מיוחדת. בעוד ששועל מצוי (Vulpes vulpes) ושועל צוקים (Vulpes cana) מאותרים בקלות יחסית, הרי ששועל חולות (Vulpes rueppelli), המוכר באקדמיה ללשון העברית (ורק שם) בשם שועל הנגב, הוא מין אשר האיומים על קיומו בארץ הולכים וגדלים. שני המינים הראשונים עשויים לחיות זה לצד זה בקרבה יחסית. שועל צוקים מצליח להתקיים בבתי גידול מבותרים, עשירים במדרונות תלולים ובמצוקים, ואילו שועל מצוי משגשג בקרבת האדם בשטחים בהם תוואי הקרקע מתאים יותר עבורו: ידועים אתרים בהר הנגב ובמדבר יהודה בהם מתקיימים שניהם בקרבה יחסית. בית הגידול של שועל חולות, לעומת זאת, פגיע יותר. שטחים נרחבים בהם היה מצוי בעבר השתנו כליל. הם אינם מספקים עוד את התנאים הדרושים לקיומו ואף מספקים איומים חדשים, לרבות התמודדות עם מיני טורפים המתרבים בהם בהצלחה.


נשר Gyps fulvus. בהר הנגב (נחל צין). ©eyalv

 

כבר שלחת דיווח היום
וואטסאפאפליקציה, או טופס באתר: כל הדרכים כשרות 

 

 

 

Section: 
Section1