מן השדה, 30/01/2016

החודש שחלף התאפיין באירועי מזג אוויר מעניינים, המאתגרים לא רק את החזאים כי אם גם את בעלי החיים. אלו נדרשים להתאים את פעילותם לתנאי קור, רטיבות ועוד. בעוד אחדים בוחרים להימנע מפעילות, בולט האשף אשר לעתים נצפה חולף בשמיים בטיסה מהירה אף בלילות חורף קרים. תקציר זה תוכנן להיפתח בתיעוד תצפית אשפים בתנאים חריגים באזור השפלה, אך למרות שנערכנו לכך האשפים לא הופיעו.

מיזם האשפים

כדי לפענח את תעלומת האשפים יש לאסוף נתונים מכל רחבי הארץ, במהלך כל השנה, ולשם כך פועל מיזם האשפים. אין צורך בציוד מיוחד ואף לא לצאת לשדה בכדי להשתתף בפרוייקט: הצטרפו אלינו!
שאלות, הצעות ובקשות בנושא המיזם יתקבלו בברכה באמצעות האתר וכן בקבוצת הפייסבוק שנוסדה למטרה זו (WatchBat).

תצפיות יונקים
מבין מיני היונקים שנצפו לאחרונה, נזכיר רק כמה מהבולטים שבהם:

דורבן מצוי (Hystrix indica) - דורבן הוא אחד מבין המינים אשר רבים מהדיווחים בו מתארים סימני שדה, ולאו דווקא תצפיות ישירות: הוא מותיר אחריו שבילי עקבות ברורים, עמוסי טביעות רגליים אופייניות ושרידי קוצים. תצפית שכזו דווחה לאחרונה מאזור ארסוף (רני, 26/01/2016). במשפחת הדורבניים (HYSTRICIDAE) ארבעה סוגים וכ-20 מינים. שמותיו המדעי והאנגלי של הדורבן המצוי (Indian porcupine, Hystrix indica) מתייחסים לתפוצתו הטבעית, שעיקרה ביבשת אסיה: המין מוכר במדינות רבות במרכז ודרום מזרח אסיה לרבות פקיסטן, נפאל והודו, ותפוצתו נמשכת באופן רציף למדיי מזרחה לארצות המזרח התיכון.

גללים רבים ו"קוצים" של דורבנים ברכס ארסוף
גללים רבים ו"קוצים" של דורבנים ברכס ארסוףבליל ה-
21/01/2016שני פרטים נצפו בטבריה, בשטח פתוח למדיי בעיר. כ

דורבן מצוי (Hystrix indica)
דורבן מצוי (Hystrix indica). ארסוף, 26/01/2016          © רני

בתאריך 21/01/2016 נצפו שני דורבנים בוגרים, במרחק של כמה עשרות מטרים זה מזה, בלב העיר טבריה (david).

נצפו שני פרטים בוגרים במרחק כמה עשרות מטרים. בשטח פתוח בלב העיר. - See more at: http://www.wildisrael.com/node/6803#sthash.9b0zwNn0.dpuf

גירית מצויה (Meles meles) - רובן המוחלט של התצפיות המדווחות במין זה הם בפרטים דרוסים. בין היתר, נוספו לאחרונה שני דיווחי דריסה מצפון הארץ: הראשון מאזור נשר (25/01/16), והשני מכביש 7955, מערבית לאבטליון (ניר ספיר). דיווחי דריסה נוספים התקבלו מהנגב הצפוני ומהגליל העליון. ייתכן וגיריות הנצפות באזור בקעת בית נטופה חושפות תופעה מעניינת, המעידה על התאמות התנהגותיות שסיגלו פרטים בסביבה המערבת שטחים חקלאיים ובנויים בצפיפות: בבקשה לשים לב לסימני נוכחות של גיריות באזור זה.

תן זהוב (Canis aureus) - מהשכיחים שבנציגי במשפחת הכלביים (Canidae) באזורנו, ואחד ממיני הטורפים הנצפים בתדירות הגבוהה ביותר. תפוצתם העולמית של התנים רחבה, ומשתרעת על פני צפון ומזרח אפריקה, דרום אירופה, דרום אסיה ומזרחה עד תאילנד. בארץ הוא מצוי ברחבי החבל הים תיכוני, עם חדירות לשטחים מדבריים בעיקר באזורי מעיינות (שלמון, 1993). תנים הם מראה שכיח בנופי ארצנו, אך תמונה כמו זו המצורפת היא מראה נדיר בהחלט (נדב כנען, 22/01/2016).

תן זהוב (Canis aureus)
תן זהוב (Canis aureus). אזור לטרון, 22/01/2016          © נדב כנען

לכאורה אין קשר בין שמירת טבע לבין הגנה על תנים: עבור רבים זהו מזיק שעשוי לגרום להפצת מחלות. זהו בעל חיים סתגלן (אופורטוניסט), המצליח לחיות ולהתרבות באזורים מיושבים. יחסית למיני טורפים אחרים הוא ממעט לחשוש מהאדם, וידועים מספר אתרים - אף במרכז הארץ - בהם ניתן לצפות בתנים ממרחק של מטרים בודדים. בכל זאת, סקירת ספרות קצרה מלמדת כי נושא ממשק התנים דורש בחינה מחודשת, וייתכנו לו השלכות על מגוון המינים שאיננו מודעים אליהן. בשל השונות הרבה בין אוכלוסיות תנים מאזורים גיאוגרפיים שונים, יש להתאים את שיטת הממשק לכל אוכלוסיה באופן ספציפי. כםי שפורסם כאן בעבר, ייתכן כי אוכלוסיית תנים ייחודית, אשר בעבר התקיימה באזורים מדבריים באזורנו, הושמדה כליל.

ארנבת מצויה (Lepus capensis) - ישנם הבדלים ניכרים בהופעתן של ארנבות באזורי הארץ השונים: צבע הפרווה, המשקל, האורך היחסי של האוזניים ועוד, משתנים במידה ניכרת (מנדלסון ויום טוב, 1987) וניתן להבחין בכך אף בתצפית בתנאי שדה. באזורים מדבריים בדרום הארץ נראים פרטים קטנים ובהירים למדיי, בעוד שבצפון נצפות ארנבות גדולות וכהות יותר. במהלך השבוע התקבל דיווח בארנבת אשר נצפתה באזור המכתש הקטן (רני, 23/01/2016).

עשרות דיווחים נוספים עודכנו במהלך השבוע, ונתונים כעת לסקירה. תודה רבה לכל השותפים!
בשם המערכת, א.

מקורות
מנדלסון ה. ויום- טוב, י.,(1987 החי והצומח של ארץ ישראל, כרך 7, יונקים. החברה להגנת הטבע ומשרד הביטחון, ההוצאה לאור.
שלמון, ב. (1983 ( מדריך היונקים בישראל וסימני השדה לנוכחותם. כתר, הוצאה לאור

25/01/2016