עין חתול אפור

עין חתול אפור (Telescopus hoogstraali) הוא נחש תת ארסי המוגדר כמין הנתון בסכנת הכחדה. תפוצתו העולמית מצומצמת יחסית. הוא מוכר מאתרים מעטים למדי בישראל, ירדן, מצרים וסיני. בארץ, הוא מצוי במדבר יהודה ובנגב. יחסית למיני נחשים אחרים המצויים במדבר, המפגשים איתו נדירים למדיי והוא נצפה לעתים רחוקות. 

עין חתול אפור (Telescopus hoogstraali)
עין חתול אפור (Telescopus hoogstraali). הר הנגב, 04/03/2014.    © איל ונונו

המידע אודות מין זה מועט. במן השדה הועלו מספר השערות לגבי מזונם ופעילותם של פרטים צעירים. נראה שלא רק הופעתם שונה באופן חריג מזו של הבוגרים (ורנר, 1995), אלא גם התנהוגתם: בין היתר, במן השדה תועדו מספר דיווחים בפרטים הפעילים בחורף. דיווח נוסף התקבל לפני ימים אחדים מאזור ערד (רועי רודד, 26/01/2015 - תצלום מצורף). בבקשה, מי שצופה בנחש זה פעיל: לשים לב לגילו ולהתנהגותו. כאמור הדגם והצבע משתנה עם הגיל, וככלל עם ההתבגרות הוא נוטה לצהבהב אחיד. כלומר, פרטים צעירים הם אפורים בעלי דגם ברור, בעוד שבבוגרים פסי הרוחב דוהים - נעלמים וצבע הגוף נראה צהוב-חלוד. הדימיון לעין חתול חברבר הוא נושא מעניין, הראוי לרשימה נפרדת.

עין חתול אפור (Telescopus hoogstraali)
עין חתול אפור (Telescopus hoogstraali). ערד, 26/01/2015.    © רועי רודד

ורנר, יהודה ל. (1995) מדריך לזוחלי ארצנו. הוצאת יפה נוף, רשות שמורות הטבע.

תגובות

אתמול - 4.2.15 - תוך נסיעה באילון (גליל עליון מערבי), ראיתי על הכביש קמטן מתבגר (צבע חום צהוב אחיד. אורך כ - 30-40 ס"מ). עורב אפור עומד מעליו, מנקרו ומנסה לאכלו. ניגשתי אליו, ראיתי שהוא בריא ולא פצוע. לקחתי אותו לאזור שיחים צפופים ושחררתי אותו שם. זהר.

זהר א.

אתה רשום כמשתמש במערכת? אם לא, נשמח מאוד אם תצטרף ותדווח את התצפית בעזרת טופס הדיווח - על מנת שתופיע גם על גבי המפה. תודה רבה על הדיווח
Wildisrael is a PPGIS (public participation GIS) for biodiversity