תלום קשקשים מצוי

תלום קשקשים מצוי (Malpolon insignitus) הוא מהגדולים והכבדים שבנחשי הארץ והאזור כולו. המין שכיח ברחבי החבל הים תיכוני, ונצפה לעתים קרובות באזורים חקלאיים ומיושבים.

תלום קשקשים מצוי (Malpolon monspessulanus)
תלום קשקשים מצוי (Malpolon insignitus). מהגדולים שבנחשי האזור. © איל ונונו

לעתים, נצפים פרטים ממין זה גם באזורים מרוחקים מיושבים ואף בשטחי מדבר מובהקים. עדויות כתובות לתצפיות מחוץ לחבל הים תיכוני ניתן למצוא במאגר התצפיות של רשות הטבע והגנים, בו מופיעה תצפית מאזור הר אפור שבמכתש רמון ע"ש אמנון לבנה (27/06/1979), וכן באנציקלופדיה של החי והצומח בארץ ישראל (1984) שם מופיעה הערה לגבי תפוצה אפשרית בחולות חלוצה. במהלך שנות ה-90 נאספו תצפיות נוספות מרמת הנגב ונמצא כי המין מתרבה באזור רביבים. אמנם עדיין לא מופיעות באתר כל התצפיות הרשומות במין, אך כבר עכשיו ניתן לקבל מושג לגבי תפוצתו ויש לצפות לפגוש אותו גם באזורים מדבריים רחוקים יחסית מהחבל הים תיכוני, כפי שניתן לראות במפה המצורפת. למעט התצפית ממכתש רמון, שכאמור מופיעה במאגר הרשות, כל התצפיות אומתו.
ידוע כי נחשים נמצאים לעתים במקומות לא צפויים ועשויים להגיע לאזורים מרוחקים בעזרת כלי רכב, למשל, אולם לתלום במערב הנגב כדאי למצוא סיבה חלופית. עדכון זה מפורסם כדי לעדכן בתצפית דרומית נוספת בתלום קשקשים מצוי: עזרא צחור מצא וצילם, סמוך לקיבוץ רביבים, פרט בוגר – דרוס

תצפיות תלום קשקשים
תצפיות בתלום קשקשים מצוי  © מן השדה

תלום קשקשים מצוי
תלום קשקשים מצוי (Malpolon insignitus). פרט שנמצא דרוס באזור רביבים, 19/05/2011 © עזרא צחור