תצפיות 06/02/2020

בימים האחרונים חווינו שעות רבות בהן מזג האוויר התאים במיוחד לעריכת תצפיות, ואכן נרשמו לא מעט הצלחות: תצפיות יפות בזאבים בפעילות, בצבוע מפוספס, בחזירים בשטחי בר ועוד. התנאים בסוף השבוע הקרוב צפויים להיות פחות נעימים, כך שנראה שסוף סוף נתפנה גם להשקת והפצת מספר יישומים חדשים עבור מן השדה. לבינתיים, מובא כאן תקציר המינים הבולטים במהלך השבוע שחלף, אך עוד לפני כן: מי נשמע ברקע? הוקלט בכרמל (אביבית ש, 04/02).

מי נשמע ברקע? כרמל, 04/02. © אביבית ש

קרפדה ירוקה (Bufo viridis)
דיווחים מהשפלה וממישור החוף. בבקשה האזינו לקולות הדוחיים ודווחו גם על קריאותיהם: ניתן להקליט ולשלוח דיווחים גם בוואטסאפ.
צפע מצוי (Daboia palaestinae), זעמן מטבעות (Hemorrhois nummifer)
נצפו מיני זוחלים נוספים אך אלו הבולטים שבהם. שני מיני נחשים אשר משגשגים באזורים מיושבים. ביוזמת הרשויות, בתמיכת האקדמיה וארגוני שמירת טבע שונים, תוך סיכון הציבור ופגיעה קשה במגוון הביולוגי ובשטחי בר: נלכדים בישובים ומשוחררים בשטחים טבעיים. 

צב יבשה מצוי, Testudo graeca
צב יבשה מצויTestudo graeca. הרצליה ב, 03/02/2020       © דביר כץ

קיפוד חולות (Hemiechinus auritus
תצפיות מאזור השרון ומישור החוף.

עטלף פירות מצוי (Rousettus aegyptiacus)
תצפיות בפרטים חיים, פצועים ומתים מאזור המרכז.

חולד ב.מ Spalax sp 
עבורנו, כל החולדים הם פשוט "חולד" (כולם אותו דבר), אך על מנת להתייחס לכך שיש בארץ ארבעה מיני חולד שונים - אנחנו מוסיפים ב.מ (בלתי מזוהה) לשם בעברית ו-.sp לשם המדעי. ידועים ארבעה מינים של חולד בארץ, אך לא ידוע האם ניתן לזהות ולהבחין ביניהם בשדה. הגדרתם התבססה על ממצאים גנטים (הבדלים במס' הכרומוזומים), אם כי חשוב ומעניין לציין שברבות השנים אופיינו גם הבדלים מורפולוגיים ואקולוגיים בין אוכלוסיות המינים השונים.
זאב מצוי (Canis lupus)
שועל מצוי (Vulpes vulpes)
נמיה מצויה (Herpestes ichneumon
צבוע מפוספס (Hyaena hyaena)
חזיר בר (Sus scrofa) - כולל דיווח דריסה מאזור פלמחים (אלכס גולדשטיין). בבקשה לשים לב כי בדיווח תצפיות, ודריסה בפרט, דיוק המיקום הוא חשוב ביותר: ראו הסבר מפורט בעניין מדוע מציינים מיקום?
צבי מצוי Gazella gazella 

מקורות
1נבו, אביתר. 1984. החולד, מודל דינמי באבלוציה של יצירת מינים. ראם 3, 20-14.

צפית בחיית בר?

 

 

 

 

 

 

Section: 
Section2