גלאי עטלפים

כיצד מצליח עטלף קטנטן לצלול במהירות בחשיכה מוחלטת ולצוד חרק זעיר בעודו עף? בעוד שבראשם של דורסי לילה העיניים הן דומיננטיות ורומזות לקיומו של חוש ראיה מפותח, הרי שלעטלפי חרקים עיניים קטנות יחסית. כיצד הם מצליחים לעשות זאת? אקולוקציה. מסתבר שעטלפים משתמשים בגלי קול גבוהים מאוד, לרוב גבוהים יותר מאשר ביכולתנו לשמוע, על מנת לנווט, לצוד ולתקשר. הם מפיקים את הגלים האולטראסונים (על-קוליים) בגרון ומשדרים אותם החוצה דרך הפה או האף. גלים הפוגעים בעצם כלשהו חוזרים אל העטלף ועל פיהם מרכיב העטלף 'תמונה' של הסביבה. אם כן, ניתן לומר כי עטלפים "רואים בעזרת האוזניים"! מידע נוסף במדור העטלפים.

גלאי עטלפים הוא מכשיר המתרגם את הקולות הגבוהים שמפיק העטלף לתדרים בטווח הנשמע באוזן אנושית. כשנמצאים בסביבת עטלף מפעילים את הגלאי, מקשיבים לקול ומנסים לקבוע את התדירות.
לכל מין קול אופייני – חלקם מזכירים נקישות, חילולים ועוד. הקולות מופקים בתדירויות שונות, בעזרת גלאי ניתן לקבוע את התדירות .
לאחר היכרות מעמיקה וניסיון ניתן להגדיר את רוב המינים בעזרת הגלאי .

לתצפית וזיהוי בשדה, נעשה שימוש בשני סוגי גלאים – FREQUENCY DIVISION  ו- HETERODYNE


תמונה: גלאי עטלפים הטרודני

HETERODYNE (HD)
גלאים העושים שימוש בסוג טכנולוגיה רגיש ביותר לקולות, נוחים לזיהוי בשדה.
בזמן נתון ניתן להאזין לטווח תדרים צר, בתדירות הנבחרת בכיוון ידני .
ההבדל המשמעותי בינו לבין יתר הגלאים הוא, שהגלאי משנה ומסנן חלק ניכר מהקול, לכן אין טעם באנליזה דיגיטלית של ההקלטה. גלאי HD מפיק קול בתדירות של 1/10 לערך מתדירות הקול הנקלט, כלומר - בטווח הנשמע לאוזן אנושית.
 כגלאי ראשון מומלץ גלאי הטרודני, מרבית הגלאים כאן הם מסוג זה.

BatsApp הוא מדריך מקוצר המיועד לשימוש בשדה, זמין כיישום רשת לטלפונים ניידים

FREQUENCY DIVISION (FD) 
גלאים המאזינים בו זמנית לטווח תדרים רחב. כעיקרון, הקולות ניתנים להקלטה וניתוח על ידי תכנה אך לא כל הגלאים מסוג זה מותאמים לכך – יש לבדוק באופן ספציפי .

Time Expansion - TE היא שיטת הקלטה. דגם CDB401 מאפשר הקלטת קול בשיטה זו, במקביל להאזנה בערוצי HD ו-FD.


תמונה: גלאי עטלפים בעל תצוגה דיגיטלית

בנוסף לקולות נאפיין גם את התנהגות התעופה - מהירות, גובה מעל פני הקרקע, מעוף ישר או מכיל פניות רבות.
בעוד שקולות מומלץ להקליט, את אלו מומלץ לרשום בזמן התצפית ובמשך הזמן יווצר יומן שנוכל להיעזר בו בהגדרה

גלאים נמכרים כשהם מכוילים במדויק לתדירות המוצגת, כמה מהדגמים (לא מוצגים כאן) נדרש לכייל לאחר שימוש ממושך. ניתן לעשות זאת בבית, לא נדרש כל ציוד מיוחד. על כיול גלאים ניתן לקרוא בדף Guide to calibrating your bat detector

המשך לטופס הזמנת גלאי