דורבן מצוי, Hystrix indica

תצפיות בדורבנים נקלטות במערכת באופן שגרתי, אך לעתים מתקבלות כאלו הראויות לתשומת לב מיוחדת: כזו דווחה אמש באמצעות אחת מקבוצות הוואטסאפ שמפעילה העמותה. אמיר ביתן צילם בירושלים שני פרטים, בוגר וגור, בגינת הקמפוס באוניברסיטה העברית. תודה רבה לשרה רוטקופ על העזרה בהעברת הסרטון המצורף.

הדורבן (Hystrix indica) הוא המכרסם הגדול ביותר באזור: משקלו הממוצע כ-8 ק"ג, אך הוא עשוי להיות גבוה בהרבה. המין מצוי במרבית חלקי הארץ ובמגוון רחב של בתי גידול, כולל בשטחי מדבר מובהקים, אם כי בהם צפיפות האוכלוסייה נמוכה מאוד. זהו מכרסם פעיל לילה, אשר לעתים נדירות נצפה בשעות הערב המוקדמות: לרוב הוא נראה בשעות מאוחרות, ואף מצמצם פעילות בלילות ירח מלא. משכן היום הוא לרוב מאורות, טבעיות או כאלה שחפרו בעצמם), אך הם עשויים להשתמש גם במבנים ומקלטים אשר נבנו בידי אדם. דורבנים מגלים נאמנות יחסית לשטחי מחייה ולמשכן היומי, אליו הם חוזרים בסוף הפעילות הלילית. במספר אתרים בארץ דורבנים הסתגלו היטב ליישובי אדם: בירושלים ניתן לצפות בהם כשהם ניזונים משאריות מזון בפארקים בעיר, ונקבות המלוות בגורים נצפות בתחומי יישובים. 

דורבנים עשויים לגרום לנזקים בגינות נוי, אך ניתן באמצעים פשוטים למנוע זאת: התזת חומרי מגן על צינורות השקייה ועוד. הדורבן הוא מין בר המוגן בחוק, הפגיעה בו אסורה. 

מקורות
שלמון, ב.)1993(מדריך היונקים בישראל וסימני השדה לנוכחותם. כתר, הוצאה לאור.

על דיווח באמצעות הוואטסאפ:
http://www.wildisrael.com/content/%D7%93%D7%99%D7%95%D7%95%D7%97-%D7%AA%D7%A6%D7%A4%D7%99%D7%95%D7%AA

 

Section: 
Section3