תצפיות, 10/04/2018

עמותת מן השדה מוסיפה לגדול ולהתפתח, ואנחנו שמחים לפרסם כאן עדכונים חשובים ממערכת התצפיות.

יונקים
התצפיות בסיורים שנערכו בתחילת השבוע היו מוצלחות במיוחד - בצפון הנגב נצפו במהלך יום אחד 7 מיני טורפים! תצפיות במינים הבאים מעודכנות במערכת:

תן זהוב (Canis aureus) - שתי תצפיות.
זאב מצוי (Canis lupus)
שועל מצוי (Vulpes vulpes) - שתי תצפיות.
גירית מצויה (Meles meles)
קרקל (Caracal caracal)
חתול בר (Felis silvestris)
צבוע מפוספס (Hyaena hyaena)  - שני פרטים נראו יחד.

מעט צפונה יותר (באזור קרית גת), אותרו בתחילת החודש סימני פעילות של גירית דבש (Mellivora capensis): אחד ממיני היונקים שהידע אודותיהם בארץ מועט ביותר. מזה שנים רבות שעדויות לקיומה של גירית הדבש בארץ מתקבלות באופן עקיף, ורווחת ההנחה כי בארץ המין ניצב בפני סכנת הכחדה חמורה. להבדיל מעטלפים שהם מיני חולייתנים הקשים לאיתור ולזיהוי, מתקבל הרושם כי היעדר תצפיות אקראיות בגיריות דבש מעיד על נדירותה, שהרי זהו טורף בעל חזות יוצאת דופן. ניסיונות לברר מידע באשר לתצפיות בו בשנים האחרונות כמעט ולא העלו ממצאים חדשים. התברר כי דיווחים על נזקים שהסבו גיריות לכוורות באתרים אחדים מתייחסים למינים אחרים (בהם גירית מצויה, הנראית בתצלום המצורף כשהיא משוטטת בשטח מכוורת). עם זאת, מתצפית בפרט אשר נראה (eyalv) פעיל בשעת לילה באזור נחל רביב, למדנו כי זיהוי גירית דבש בשדה אינו מובן מאליו. הכוונה היא לא להגדרת המין, אלא לעצם זיהוי החיה בשדה: אין טעם לחפש אחריה בעזרת פנסים בשעות החשיכה: שיטה זו פשוט לא מתאימה לאיתור גירית דבש. כעת, כאשר הצטיידנו באמצעים מתאימים אנו מקווים שנצליח לפרסם בקרוב סקירה עדכנית של הממצאים.

גירית מצויה
גירית מצויה (Meles meles). גדרה, 07/04/2017  © מן השדה

נזכיר בהזדמנות זו כי ניתן לספק מידע חשוב למערכת גם מתצפית מחלון הבית, או במהלך נסיעה אקראית: דיווחי דריסה מתקבלים גם באמצעות הוואטסטפ.
בשם הצוות:
תודה רבה לכל השותפים,
איל.

אפליקצית דיווח תצפיות
מן השדה: דיווח תצפיות

Section: 
Section1