תצפיות 22/05/2020

במהלך הימים האחרונים נקלטו דיווחי תצפיות רבים: ברובם המוחלט הם כבר מופיעים על גבי המפות האישיות, פרסום רחב יותר של המידע יתאפשר לאחר שתסתיים סקירת הממצאים. לבינתיים, אנחנו מזכירים שדיווחי וואטסאפ ניתן לשלוח גם במסגרת קבוצה וגם באופן פרטי: נתון לבחירתך. כל המידע המתקבל במערכת, מכל ערוצי התקשורת, עובר תהליכי בקרה דומים לפני פרסום (אודות המערכת), ומוצג במפה האישית (התצפיות שלי). בכל מקרה, יש לצרף נתוני מיקום לכל דיווח (מדוע?): מוזמנים לבדוק את ארכיון ההודעות בוואטסאפ ובמייל ולשלוח דיווחים! 

נציין כמה מבין המינים אשר נצפו לאחרונה (בסדר כרונולוגי): 

לטאה זריזה Lacerta laevis
בין התצפיות דיווח של ליאור נדיבי, אשר צילם פרט במבוא בית"ר (תמונה מצורפת).

לטאה זריזה (Lacerta laevis)
לטאה זריזה (Lacerta laevis). מבוא בית"ר, 22/05/2020.    © ליאור נדיבי

צפע מצוי Daboia palaestinae
צפעים נצפים מדי יום בתחומי יישובים. כהרגלנו, אנו מצטרפים לקריאה להיעזר בלוכד על מנת להרחיק נחש במידת הצורך - מטעמי בטיחות וסדר. במקביל, נחזור ונדגיש כי אין למדיניות הנהוגה כיום דבר עם שמירת טבע, להיפך: נגרמים נזקים אדירים לסביבה הטבעית. לצורך פרסום בנושא, אנחנו סוקרים את הנעשה במדינות אחרות בעולם: אוי לנו. רשימה בעניין פורסמה בעבר במדור אשׂי"ד (אין שכל יש דאגות), ולנו לא נותר אלא לתהות כמה מהר יושחתו שרידי האזורים הטבעיים בשפלה, בנגב ובמישור החוף, וכמה בעלי חיים יושמדו תוך כדי התהליך. בקרוב תפורסם רשימה בנושא הקשר שבין הטיפול בצפעים לבין שמירת טבע בחמלה.

דרבן מצוי Hystrix indica
טוביה קאהן צפה (עם ערן בנקר) בשני פרטים בקרבת כפר רופין.

נחש מים (Natrix tessellata)
מס' תצפיות בנחשי מים, כולל של דניאל ממעיין צבי. המין מתרבה בהצלחה בתחומי יישובים, ומספק הזדמנויות נדירות לצפות בפעילות טבעית של נחשים: ידועים אתרים בהם ניתן לשבת, להמתין מעט, ובסבירות גבוהה יחסית לצפות בנחש מים פעיל. 

קיפוד מצוי Erinaceus concolor
פרטים נצפים מדי יום


קיפוד מצויErinaceus concolor. הרצליה, 21/05/2020.    © שרה רוטקופ

מהשפיראים, נזכיר כאן את החיציות:
רבות מהן נצפות בימים אלו באזור השפלה, ומן הסתם גם באזורים נוספים ברחבי הארץ בגינות, נחלים ולאורך תעלות מים: תצפית בהן בהחלט יכולה להיחשב כחוויה מרעננת בימים חמים. בסוג חיצית (Ischnura) הוגדרו ברחבי העולם למעלה מ-60 מינים. רובם קטנים יחסית למיני שפריריות, אחדים אף קטנים מאוד. משפחת Coenagrionidae היא משפחת השפריריות הגדולה ביותר, לנציגיה תפוצה רחבה ברחבי העולם.


חיצית הדורה, Ischnura elegans. רחובות, 17/05/2020.    © נטע

אפעה מגוון (Echis coloratus)
נחש ממשפחת הצפעיים (Viperidae) המצוי במדבריות באזורנו. המין נצפה לרוב בנופים טרשיים מאוד, אך עשוי להימצא גם בוואדיות חוליים. האפעה הוא נחש ארסי, שהכשתו עשויה לגרום לנמק. מבנהו הכללי עדין: הצוואר דק, הזנב קצר, ואורכו הכולל של הנחש לרוב אינו עולה על 80 ס"מ. האפעה פעיל בלילה, אך לעתים קרובות הוא נצפה בנאות מדבר בשעות היום. עדו ששון צילם אפעה בנחל פרת (תצלום מצורף), ומלבד לתצפית זו הוא דווח השבוע גם מאזור הגלבוע וממדבר יהודה.

אפעה מגוון, Echis coloratus
אפעה מגווןEchis coloratus. נחל פרת 19/05/20. © עדו ששון

תצפיות ותקצירים נוספים >>>

 

Section: 
Section1