מצלמות שביל

מצאת קוצי דורבן בגינה? רוצה לדעת מי נהנה מהאוכל של החתול? האם הילד של השכנים נכנס לכם למרפסת בלילה?
גם אנחנו!
עמותת מן השדה מזמינה את הצופים (טרם הספיקותי להירשם) להציב מצלמת שטח בשדה (או בגינה) ולבדוק זאת. כדי לבקש מצלמת שביל יש לפנות אלינו ולתאר היכן בכוונתך להציב את המצלמה: יש להתכונן להצבת המצלמה (בחירת מיקום) טרם הפנייה למערכת.

מצלמת שביל
מצלמת שביל ©מן השדה

לעתים קרובות נשלחים למערכת דיווחי תצפיות הכוללים תמונות בהן נראים סימני שדה שהותירו אחריהן חיות בר: עקבות, גללים, צניפות, חפירות וכיו"ב. לפעמים, בתצפיות בסימנים יש עניין רב וכדאי להקדיש תשומת לב לבחינתם. במהלך השנים האחרונות התגלו כך במן השדה ממצאים מרתקים: מיני עטלפים השוכנים ביישובים, טורפים המבקרים בחצרות בתים בערים ועוד. לעתים, זיהוי המין נותר בספק, שכן תנאי התצפית לא מאפשרים זאת. במידה ומדובר במין לא מוכר באזור, או בנסיבות יוצאות דופן - הרי שאנו משתדלים למצוא דרכים לאמת את התצפית. למשל, לצורך זיהוי עטלפים אנו משתמשים בגלאי עטלפים המוצב לעתים ללא השגחה בשדה למשך זמן רב. בדרך זו התגלו כבר ממצאים רבים, אך בחינת ההקלטות וזיהוי המינים דורשים ידע ומיומנות רבה ולכן בינתיים הפעילות מתבצעת באופן מצומצם למדיי, על ידי מספר קטן של אנשים. כעת, אנו מבקשים להרחיב מעט את הפעילות על ידי שימוש באמצעי מוכר יותר: מצלמה. היכולת לזהות באמצעות תצלומים מיני בעלי חיים היא מוגבלת, אך בכל זאת: התברר לנו שגם לגבי מינים גדולים יחסית, הניתנים לזיהוי בעזרת תמונה, ישנם פערי ידע עצומים.

מצלמת שטח
מצלמת שביל ©מן השדה

דוגמה לתצפית באמצעות מצלמה
בסרטון המצורף נראה דורבן (Hystrix indica): מין מכרסם שכיח בארץ, אשר מציאת סימנים לנוכחותו בתחומי יישובים היא שגרתית. עם זאת, מעט הופתענו לגלות במהלך סיורים (אביב 2017) סימנים המעידים כי דורבים הפכו לשוכני קבע ביישובים בגלילי העליון. כלומר, הם שוכנים בתחומי יישובים גם במהלך היום, לא רק חודרים אליהם במהלך הפעילות הלילית, כולל במהלך תקופת הרבייה. על מנת לוודא זאת, הוצבה מצלמה באחד האתרים (שאר יישוב) בעזרתה תועדו מספר פרטים, בהם נקבה וגור הנראים בסרטון המצורף (הגור נראה כ-1:10 דק' מתחילת הסרטון). העניין בתצפיות אלו טמון באיתור נקודות המשכן: במה דומים אתרי המשכן הטבעיים לאלו אשר ביישובים?

 

Section: 
Section1