מה מקליטים? 19/12/14

כיוון שאת מרבית מיני העטלפים בארץ לא ניתן לזהות בשדה אלא על ידי האזנה לקולותיהם, הנושא של הקלטת קולות בעלי חיים מוזכר כאן בדרך כלל בהקשר אליהם ואנו נוטים להתמקד בקבוצה זו. גם בקרב האקדמיה מחקר הקולות מוגבל בעיקר לקבוצות שלנציגיהן יכולות ווקאליות מפותחות, המעידות על כמות המידע המועבר באמצעות הקול. עם זאת, גם בקולותיהם של בעלי חיים רבים נוספים טמון עניין רב. על ידי האזנה לקולות ניתן ללמוד על המבנה החברתי של בעלי חיים, התנהגות טריטוריאלית ועוד.


שועל מצוי (Vulpes vulpes). רמת הגולן, 26/09/2011. האם ניתן להבחין בין זכר לנקבה עפ"י קולות?  ©רעי סגלי

אמצעי הקלטה וביצוע אנליזה להקלטות הפכו במהלך העשור האחרון לנגישים לציבור. במן השדה מוקמת ספריית קולות במטרה לנצל זאת וליצור מאגר הקלטות. כולם מוזמנים להיות קשובים למינים הנצפים, להקליט את קולותיהם ולצרף לדיווחי התצפיות הקלטות שמע. מה ניתן לשמוע בשדה? אשפים כמובן (אפליקציה מיוחדת להם תפורסם בקרוב), אבל גם מיני יונקים אחרים (למשל תן, זאב וחזיר), זוחלים (מניפנית, צב יבשה ועוד), דוחיים (קרפדה, אילנית ועוד) ואחרים.


חרדון מצוי (Stellagama stellio). האם יש תקשורת קולית בין חרדונים? יעקב רזניק ©

לאחר ההקלטה
המידע הנאסף במערכת נועד למגוון שימושים. על מנת שנוכל להשתמש בו גם למטרות נוספות, מעבר לאמצעי הדרכה בשדה או יומן תצפיות אישי, המידע נשמר במסדי הנתונים בצורתו הגולמית - כפי שנמסר. אולם, כדאי לשים לב גם לאופן ביצוע ההקלטות: MP3 או WMA? מידע בקישור הקלטות שמע.

קישורים
אקולוקציה - שימוש בגלי קול לצורך התמצאות
Syntactic structure and geographical dialects in the songs of male rock hyraxes - מה ניתן ללמוד מקולות שפנים?