דנאית הדורה

פרפר גדול בעל תפוצה פליאוטרופית, מאפריקה ועד אסיה הדרומית ואוסטרליה. בישראל הוא נפוץ במשך כל השנה בבקעת ים המלח. בקיץ החל בחודש יוני, הוא נודד צפונה ומגיע לשפלה, מישור החוף ובעמקים ונשאר עד לתחילת החורף. מוטת כנפיו כ- 80 מ"מ. לפרפר רב צורתיות תלויית אקלים: ישנם פרטים בעלי צבע דבש אחיד וישנם פרטים בצבע חום כהה. באחת הצורות הכנפיים האחוריות לבנות. שני הזוויגים דומים למעט כתם כהה נוסף גדול יותר המצוי בכנף האחורית בזכר (סה"כ 4 כתמים). מכתם זה מפריש הזכר פרומון ריחני הקורא לנקבות להזדווגות. מקים מספר דורות בשנה. הפרפר רעיל והוא משמש כדגם לחיקוי על ידי פרפרים רבים. בישראל ישנה תצפית אחת בלבד של הפרפר נימפית הרגלה (Hypolimnas misippus), שהנקבות שלו מחקות בצורה מופלאה את הדנאית.
הנקבה מטילה את ביציה על צמחים ממשפחת האסקלפיים כדוגמת פתילת המדבר והחנק המחודד. צבע הביצה ירקרק וצורתה חרוטית עם קדקד מעוגל.
מן הביצה בוקע זחל בצבע אפור ירקרק וראשו שחור. הזחל הגדול צבעו אפור ועליו פסי אזהרה שחורים וכתמים צהובים ולעיתים גם אדומים. על גופי שלשה זוגות של זיפים בשרניים ארוכים. טעמו של הזחל דוחה בגלל חומרי הרעל שבצמח הפונדקאי. גודלו המירבי כ- 45 מ"מ והוא מתגלם על צמח הפונדקאי.
הגולם בצבע ירוק, לעיתים חום ורוד ועליו נקודות זהובות. צורתו כחבית מעוגלת וגודלו כ- 22 מ"מ. תקופתו בין שבוע וחצי לחודש כתלות בטמפרטורה.

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   זכר            © עוז בן יהודה

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   נקבה            © עוז בן יהודה

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   זכר - מופע alcippus             © אלכס עוז

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   זכר - צד תחתי             © סתיו תלל

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   נקבה - צד תחתי             © אורי קולקר

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   נקבה - מופע לבן             © אלכס עוז

דנאית הדורה, Danaus chrysippus
דנאית הדורה, Danaus chrysippus   זחל            © עוז בן יהודה