מטבעון מדברי, 01/07/2015

מטבעון מדברי (Spalerosophis diadema) הוא מין נחש ממשפחת הזעמניים (Colubridae), הכוללת למעלה ממחצית מיני הנחשים בעולם. המטבעון בולט בקרב נחשי המדבר, וזוחלי המדבר ככלל, בגודלו העצום: אורכו עשוי לעלות על 160 ס"מ  ומשקלו כ- 500 גר'. למין תפוצה רחבה מאוד במדבריות צפ'-מע' אפריקה והמזרח: מאוריטניה, מצרים, ערב הסעודית, קזחסטן, פקיסטן והודו. בישראל המין מצוי באזורים מדבריים בדרום הארץ: בנגב ובערבה, וכן בחולות מישור החוף. גבול התפוצה הצפוני בישראל עובר באזור בת ים. 

המטבעון הוא שוכן קרקע, המצוי בעיקר בנוף פתוח. עקבותיו האופייניות בולטות מאוד בשטחי החולות במערב הנגב. למרות גודלו, הוא מפתיע בזריזותו ונמלט במהירות רבה כאשר הוא מזהה אדם קרב. אם נלכד בכל זאת, הוא מרבה לנשוף ולהתגונן בנשיכות. הוא אינו ארסי, אך נשיכתם של פרטים בוגרים מכאיבה. במדבר הוא לרוב נראה פעיל בלילה, אך בימי חורף חמימים הוא עשוי להיראות גם באור יום. יכולתו להרחיב ולהצר את האישונים במידה רבה, מעידה על גמישות ביחס לתנאי תאורה משתנים. ככל הנראה מכרסמים מהווים חלק חשוב ביותר במזונו, ולפיכך הוא נחשב לידידו של החקלאי. בנוסף, ידועים מקרים של טריפת זוחלים ובתנאי שבי הוא ניזון גם מציפורים.

בתצלום המצורף פרט בוגר, אשר נצפה במשאבי שדה (כ-30 ק"מ דר' לבאר שבע) ביום 24/06/2015.

מטבעון מדבר (Spalerosophis diadema)
מטבעון מדבר (Spalerosophis diadema). משאבי שדה, 24/06/2015          אן דהן ©

ביבליוגרפיה
ארבל, אברהם (1984) אנציקלופדיה החי והצומח של ארץ ישראל. כרך זוחלים ודו חיים. משרד הביטחון - ההוצאה לאור, החברה להגנת הטבע.
אמתי, פ. ובוסקילה, ע. (2001) מדריך לזוחלים ודוחיים בישראל, הוצאת כתר.
ורנר, יהודה ל. (1995) מדריך לזוחלי ארצנו. הוצאת יפה נוף, רשות שמורות הטבע

קישורים
מטבעון מדבר עם הפרעה מוטורית? תצפית מאזור אשדוד