שנה עברה חלפה

לקראת סוף השנה למניינם נסקור בקצרה את שהתרחש במערכת השנה, בפרט במהלך החודשים האחרונים. להבדיל מתקצירים וסיכומים תקופתיים, מטרת הסקירה היא לתאר את העבודה שלא בהכרח באה לידי ביטוי בפרסומים באתר. בסעיף התצפיות רשימת המינים הבולטים בדיווחי התצפיות בשנת 2014.


שלוון קווים Eirenis decemlineata בירנית, 15/04/2014    © rei_segali
 

נתחיל מהסוף: דליפת נפט בדרום הערבה
בתחילת החודש (04/12/2014) אירעה דליפת הנפט בסביבת באר אורה. אזור מלחת עברונה, מה שהיה השריד האחרון של בית גידול ייחודי, הוחרב. קודם שניגש לענייני תצפיות, ראוי שנבהיר כמה היבטים באסון זה. באמצעי התקשורת מפורסמת ההנחה לפיה "דרושות לפחות 50 שנים לתיקון הנזק". לא ברור מהו הנזק אליו מתכוונים ואיזה תיקון נדרש: האם לניקוי כתמי הנפט? פינוי פגרי בעלי החיים הפזורים בשטח? אני מניח שלציבור המשתמשים במן השדה ברור שמדובר באמירה אומללה, אך למען הסר ספק נדגיש גם בפני יתר הקוראים: תיקון הנזק לא ייארך 50 שנים. גם לא 100. לא מדובר בנזק מסוג שאפשר לתקן ממש, שכן הערבה אינה מוצר מדף עם חלקי חילוף. בתת הקרקע במדבר מתקיים עולם מופלא שחוקרים מקדישים ויקדישו לו שנות מחקר רבות. כ-20,000 (!) טון מעולמם, בצורת אדמה מזוהמת, פונו מהשטח במשאיות. עבורם, יחסי הגומלין שבין מיקרופיטים לגרגרי הקרקע בנגב הם אוצר של ממש. למרבה הצער, מועצת מנהלי קצא"א כשלעצמה מהווה גם היא אוצר עבור כמה מאיתנו, ולא לאלו היושבים במעבדות המכון לחקר המדבר. קצא"א פועלת כבר עשרות שנים תחת מעטה חשאיות מפוקפק, המאפשר לפשעים סביבתיים להתרחש שוב ושוב. דליפות בקנה מידה קטן יותר הן עניין שבשגרה, אך הן לא זוכות לפרסום. אירועים מסוג זה התרחשו בחסותן של ממשלות ימין ושמאל, וכנראה שזו גם הסיבה בגללה העניין לא זוכה לטיפול תקשורתי ראוי - ההפקרות חוצה גבולות פוליטיים.

הפיקוח על קצא"א חסוי בצו משנת 1968, שמקורו בצורך להגן על השותפות שבין ישראל לבין משטר השאה האיראני. היחסים בין ישראל לאיראן אינם כתמול שלשום כבר זמן מה (35 שנה), אך זה לא מפריע לחברה להמשיך להתנהל ולהשחית את הסביבה ללא פיקוח.

מערכת מן השדה

במהלך השנה שחלפה התחלנו בקידום יוזמות אחדות שמטרתן להרחיב את קהל המשתמשים עוד יותר, כשהאתגר הוא לעשות זאת מבלי לפגוע באיכות המידע. כיום, כל הנתונים המתקבלים באתר עוברים בקרה קפדנית, המשלבת תוכנה ואנשי מקצוע. שימוש נכון באמצעים טכנטולוגים מפחית מהעומס המוטל עליהם, ומשפר את חווית המשתמש.

"בֶקולַם"- ספריית שמע
במהלך השנה התחלנו בהקמת ספריית שמע, תהליך שהתברר כמורכב למדיי בעיקר כיוון שמדובר בספרייה ראשונה מסוגה. אמנם קיימים מאגרים של קבצי קול באקדמיה ובמקומות נוספים, אך הם נועדו לשרת מטרות מסויימות ונעזרים באמצעים ייעודיים, ולכן הם שונים. זהו לא הניסיון הראשון להקליט קולות אולטראסונים, קריאות מכרסמים או שפנים, אך זהו ניסיון ראשון להשתמש במגוון רחב של אמצעי הקלטה המצויים ממילא בידי הציבור: טלפונים ניידים. על מנת שהמידע יוכל לשמש גם למטרות מחקר ולעמוד לבקרה מקצועית, נערכות סקירות ומתבצעים ניסויים בשדה, במטרה לאפיין את התוצרים שניתן להפיק:
האם קבצי MP3 מכילים מספיק מידע לצורך זיהוי עטלפים? האם יש טעם בהקלטת צפרדעים בעזרת טלפונים סלולרים? האם קולות החיזור של קרפדות חורגים לטווח האולטראסוני? אלו רק כמה מבין השאלות המרתקות איתן אנו מתמודדים, אך ההשקעה משתלמת: הספרייה תהווה מקור מידע עצום.


תמונה: הקלטת עטלף בספריית השמע

ק"ת עטלפים
ממצאים רבים עלו במהלך השנה מתצפיות עטלפים. בשונה מקבוצות חולייתנים אחרות, לגביהן ניתן להצביע במהירות על ממצא חריג ולאמת את הממצאים, הרי שנראה שבמקרה זה חסרים יסודות ידע מספקים בדמות סימוכין. הקמת קבוצות תצפית היא אחת הדרכים להתמודד עם פערי הידע והצורך ברכישת ניסיון מעשי.  לקריאה נוספת: ק"ת עטלפים.


אשף מצוי, Tadarida teniotis. האזניים גדולות, הזנב מורם    © איל ונונו

עטלפים
דגמי גלאים חדשים נראו בארצנו, וקולות העטלפים החלו מתלווים לדיווחי התצפיות. כולם מוזמנים להתנסות בתצפית ולהצטרף לקהילה ההולכת ומתחזקת.


תמונה: גלאי עטלפים micro trio

שיממון
שיממון הוא שמו של ידיעון מן השדה, ובהזדמנות זו אנו מזמינים את קהל הגולשים להצטרף לרשימת המנויים. בשנה שחלפה הופרחו שיממונים אחדים לאוויר הווירטואלי, וזכו להיענות מרשימה. כולם מוזמנים להפיץ את הידיעה על קיומו ולמשוך נרשמים נוספים.


שיממון - ידיעון מן השדה

יישומים, מפות תצפיות
למבקר באתר נראה שלא חלו שינויים רבים בהצגת נתוני התצפיות במהלך השנה, אך למעשה מושקעת בכך עבודה רבה ובקרוב נוכל כולנו להנות מפירותיה: פותחו יישומים חדשים שמטרתם הרחבת יכולות השימוש במידע, יצירת אלבומי תמונות, הפעלת מסנני תצוגה שונים ועוד.


 

מן השדה במרשתת

במרוצת השנה החולפת עודכנה המערכת מדי יום. אחת לכמה ימים פורסמה באתר רשימה מסכמת או כזו המוקדשת לנושא מסוים, נזכיר כמה מהן:
- בתחילת השנה (19/01/14) הלך לעולמו עזריה אלון והותיר אחריו את אשתו רות, ארבעת ילדיהם ונכדים.
- מערכת מן השדה מזמינה קוראים מן הציבור - אנשי מקצוע וחובבים כאחד - להצטרף לצוות הכותבים ולפרסם באתר תכנים באופן עצמאי. אנו נקדם בברכה פרסומים הנוגעים לשמירת טבע: מאמרי דעות, זיהוי, תצפיות מפורטות ועוד, בתנאי שהם עוסקים בתחומים רלוונטים בלבד. מי שמעוניין לקחת בכך חלק, מוזמן לפנות אלינו.


תמונה: מן השדה ברשתות החברתיות


- פורום האתר נפתח גם בפני מי שלא מצא לנכון להירשם כמשתמש במערכת ולתרום מידע לקהילה. ניתן להגיב להודעות באמצעות חשבונות Yahoo ,Facebook ו- Aol. החיבור אינו מאפשר גישה למערכת התצפיות. מי שבכל זאת רוצה להירשם, יכול להיעזר במצגת.
- דפי המשתמש האישיים באתר הורחבו מעט. כעת הם כוללים גם קישורים לאתרי אינטרנט חיצוניים, פייסבוק ולינקדאין.
- דף מן השדה ברשת פייסבוק התפתח יפה במהלך השנה בהיבט של מס' האוהדים, שאומנם זעום ביחס למספר המבקרים באתר אך בכל זאת משמעותי: בבקשה שתפו אותו על קירותיכם ועזרו בהפצתו.

דיווחים ותצפיות

מרבית הדיווחים שהתקבלו במערכת במהלך השנה הם דיווחי תצפיות במיני זוחלים ויונקים. מבין הזוחלים, בולטים המינים הבאים:
צב יבשה מצוי - פורסמה בקשה לתצלומי צבים בהזדווגות.
שממית בתים - נצפית באופן שגרתי.
מניפנית מצויה- נצפית באופן שגרתי.
Tarentola annularis - בשנת 2012 החלו להתקבל ידיעות ממדבר יהודה על לטאות מניפנית הנראות גדולות ביחס למין המצוי. מדובר בלטאות גדולות בהרבה מהמין המצוי באזור, אך הנושא לא קיבל תשומת לב מיוחדת עד שבמהלך אוקטובר 2014 צפה בהן סיימון ג'יימיסון וזיהה כי אלו לא מניפניות מצויות, אלא לטאות ממין שעד כה כלל לא זוהה בארץ: האם מין פולש חדש במדבר יהודה? לדבר ייתכנו השפעות אדירות על המינים המקומיים, הרי מדובר בשממית חזקה ואגרסיבית במיוחד . רשימה בנושא.


White-spotted Wall Gecko, Tarentola annularis.         © משה קלוקובסקי


חרדון מצוי צפוני
חרדון מצוי דרומי - בצפון הנגב קשה להבחין בין תתי המין, כיוון שקיימים פרטים המראים תכונות מעורבות. מתקבלות במערכת תצפיות רבות בחרדונים, כמה צופים מצליחים בזיהוי זכרים שליטים בנחלותיהם.


חרדון מצוי Stellagama stellio רחובות, 03/09/2014    © Omer Golan

שנונית נחלים - נצפית באופן שגרתי.
קמטן - תצפיות בפרטים חיים ודרוסים.
חנק משריץ - בקיץ פורסמה רשימה שהוקדשה לנציג היחיד של משפחת החנקיים (BOIDAE) בארץ.
זעמן שחור - באזור לטרון נצפה פרט צעיר בעל מופע "מפוספס" (משה קלוקובסקי ושני כהן, 21/02/2014).


זעמן שחור (Coluber jugularis). לטרון, 21/02/2014     © משה קלוקובסקי

זעמן מטבעות - נראה שהמין משגשג בתחומי יישובים, רשימה בנושא


זעמן מטבעות טורף זיקית ים תיכונית Chamaeleo chamaeleo recticrista. עמק חרוד, 01/07/2014    © ברק דותן

תלום קשקשים מצוי
צפע מצוי - בלט בדיווחים צפע לבקן , תופעה שנצפית בטבע לעתים נדירות ביותר. פרטים מלניסטיים (כהים מאוד) שכיחים יותר.


צפע מצוי (Vipera palaestinae), אלביניזם - נדיר ביותר        מן השדה ©

תצפיות יונקים

מבין מיני היונקים, נזכיר את המינים הבולטים בדיווחים:
קיפוד מצוי
קיפוד חולות


קיפוד מצוי, Erinaceus concolor. ירושלים, 01/08/2014. צבע שיער הפנים כהה ואחיד    © משה קלוקובסקי

עטלף פירות
פרסף גמדי
אשף מצוי
- בקרוב תתחיל פעילות, בשיתוף ציבור המשתמשים ובאמצעות אפליקציה חדשה, שמטרתה לאפיין את דפוסי הפעילות העונתיים של האשפים באזור.
עטלפון לבן שוליים
עטלפון ריפל
- השנה התגלה המין במרכז הארץ. התצפיות מעידות על דפוס פעולה עונתי.
ארנבת מצויה


ארנבת מצויה, Lepus capensis. אזור צאלים, 15/09/2014.         © יעקב רזניק

נברן שדות
גרביל סלעים
מריון מצוי
פסמון מדבר
עכבר מצוי
נוטרייה

דורבן - פורסמה רשימה בנושא דורבנים.


תמונה: דורבן מצוי, Hystrix indica  פרט בהיר, ירושלים    © משה קלוקובסקי

שועל מצוי - נצפה באופן שגרתי.
תן זהוב - נושא ממשק התנים דורש בחינה מחודשת, רשימה בנושא.


תן זהוב (Canis aureus) בהרי ירושלים © נדב כנען

גירית מצויה - בשנה שעברה הועלתה השערה לפיה גיריות מצויות בארץ מתחילות להסתגל טוב יותר מבעבר לסביבות מיושבות. ההנחה היתה שאם אכן כך, יתחילו להתקבל דיווחים על גיריות השוכנות ביישובים ובמבנים מאוכלסים. לא התקבלו דיווחים מסוג זה אך נראה כי ביחס לשנים קודמות, שיחור מזון בתחומי יישובים הוא שכיח יותר.
דלק
נמייה מצויה
חתול בר
צבוע מפוספס -
אחת מהתצפיות תועדה באופן יוצא דופן: צבוע מפוספס, 20/12/2014


צבוע מפוספס, Hyaena hyaena. הטורף הגדול בישראל       © נדב כנען


חתול ביצות - נצפה דרך קבע במספר אתרים, לרבות שמורת החולה


חתול ביצות (Felis chaus). חולה, 31/10/2014  © AramA

חזיר בר
צבי מצוי
צבי מדבר
- דליפת הנפט בערבה גרמה להרס אחד משטחי הרעייה החשובים ביותר של המין.

בנוסף דווחו תצפיות גם במינים ממחלקות אחרות, בהם:
דוחיים - אילנית מצויה, צפרדע נחלים - הובהר הצורך במאגר הקלטות שמע, "בֶקולַם" תפנה לכך מקום.
פרפרים - נימפית הסרפד, הספרית הדוחן, רפרף ההרדוף, רפרף גולגולת המת, דנאית הדורה ועוד.
שפיראים - Oriental Scarlet, Violet Dropwing Trithemis annulata ונוספים.
עכבישניים - Heteropoda variegata, Plexippus paykulli, חדצלע מגובשש, אלמנה חומה, כסופי דק פסים, נבו יריחו, שחרן יהודה, קטלן עב זנב ועוד.


 קפצן Thyene imperialis. רחובות, 3/11/2014     © איל ונונו

פנינו לעתיד

מספר מיזמים שהתחלנו בכינונם צפויים לראות אור במהלך השנה הקרובה, חלקם כבר מוכרים והוזכרו כאן בדרך זו או אחרת:
בֶקולַם - ספריית שמע.
יישומון - גרסה משופרת של היישומון.
מדריכים - הפצת מדריכי תצפית.
בתי ספר - העבודה עם תלמידים ובתי ספר צפויה להתרחב.
סיורים - סיורי תצפית מתוכננים להתקיים במתכונת מצומצמת. 
עיצוב -  אנשי מקצוע מתחום חוויית המשתמש (UX) ביקרו באתר, התרשמו מאוד מהמערכת והרעיפו שבחים על העיצוב: "הכי יפה שראיתי" ו-"סדר מופתי", הן רק שתיים מבין התגובות המחמיאות שנשמעו. בכל זאת, "מי שמחפש פגמים ימצאם אף בגן עדן" (הנרי תורו) - והם אכן מצאו. בקרוב תעוצב המערכת מחדש. הקיים אומנם יושלח לפח המיחזור, אך אין בכך משום הודאה שהוא לא מאוד יפה.

במקור תוכנן הסיכום השנתי להיות מפורסם כמצגת מעוצבת היטב, אך דליפת הנפט בערבה הסיטה את תשומת הלב. בבקשה, היו ערים לאופן בו מטופל ומסוקר הנושא והשתדלו להתעלם מהאמירות לגבי שיקום. בנימה אופטימית זו, חשוב לומר כי אנו מסכמים שנה פוריה מאוד. בעבר היו התלבטויות רבות לגבי שיטות ניהול המידע, בקרת הנתונים, ממשק משתמש ועוד. רובן ככולן נפתרו במהלך השנה, ואנו מוכנים להתחיל ביישום הלקחים. בקרוב ישולבו בסיכומים התקופתיים גרפים ומפות אינטראקטביות, כך שסיכום שנת 2015 צפוי להיראות שונה לחלוטין מהנוכחי.   

תודה רבה לכל השותפים.
בשם המערכת,
א.ו