תצפיות ועדכונים

>>> עדכונים ותצפיות

21/03/2016
במהלך היומיים האחרונים עודכנו במערכת תצפיות זוחלים אחדות, בהן תצפית בחרדון צב מצוי מאזור המכתש הקטן (רני, 05/03/2016).

חרדון צב מצוי,,Uromastyx aegyptius
חרדון צב מצוי,,Uromastyx aegyptius   אזור המכתש הקטן, 05/03/2016   ©       רני

חרדון צב מצוי (Uromastyx aegyptius) הוא מהגדולים שבלטאות ממשפחת החרדוניים (Agamidae). הופעתו הכללית מגושמת מאוד: הוא גדול - אורכם של הבוגרים כ-75 ס"מ, וכבד מאוד ביחס למרבית מיני החרדוניים - משקלו של בוגר כ-3 ק"ג. למין תפוצה רציפה למדי ברחבי מדבריות ערב, עירק ומצרים. בארץ  הוא מצוי ברחבי הערבה, הנגב (בעיקר במזרח הנגב) וכיכר ים המלח. תצפית מירוחם (21-05-2013, EyalSho) היא הצפונית ביותר בנגב הידועה נכון להיום. כשוכן קרקע המיטיב להתחפר, חרדון צב מצוי בעיקר באזורים מישוריים עתירי קרקע, אם כי הוא עשוי למצוא מסתור גם בין סדקי סלע.

חרדון צב מצוי Uromastyx aegyptius
חרדון צב מצוי,,Uromastyx aegyptius   אזור אילת, 02/04/2012   ©       משה קלוקובסקי

חרדוני צב הינם צמחוניים, ובשעות היום נראים לעתים כשהם ניזונים מעלי צמחי מדבר עסיסיים, המספקים להם גם נוזלים. מרבית התצפיות הן בפרטים הרובצים בפתח מחילתם או בקרבתה בשעות הבוקרץ צבעם כהה בשעות אלה, והוא מתבהר בהדרגה עם עליית הטמפרטורה. מידע נוסף על ההתמודדות עם תנאי המדבר הקיצוניים בספרו של בני שלמון טבע המדבר.

מקורות
ארבל, אברהם (1984) אנציקלופדיה החי והצומח של ארץ ישראל. כרך זוחלים ודו חיים. משרד הביטחון - ההוצאה לאור, החברה להגנת הטבע.
ורנר, יהודה ל. (1995) מדריך לזוחלי ארצנו. הוצאת יפה נוף, רשות שמורות הטבע

18/03/2016
להלן מעט עדכונים מעמותת מן השדה, ולאחריהם תקציר דיווחים שעודכנו במהלך השבוע במערכת התצפיות.

דיווחי תצפיות
כעת נוח ומהיר יותר לשלוח דיווחים באמצעות המערכת: לאחרונה עודכן טופס הדיווח, כך שכעת הוא פשוט ונוח יותר לשימוש. אין צורך בהתקנת יישומון (אפליקציה): פשוט גולשים לאתר ממכשיר נייד, והתצוגה מותאמת לרזולוציית המסך באופן אוטומטי. מומלץ להתחבר למערכת באמצעות המכשיר הנייד מבעוד מועד, כך שברגע תצפית הקלדת הפרטים לא תגזול זמן מיותר.

אשפים
אנו קוראים לכלל המשתמשים: הצטרפו למיזם!
אין צורך בציוד מיוחד, ואף לא לצאת אל השטח: כל אחד יכול לקחת חלק בפרויקט ולהפוך לשותף בפתרון התעלומה. מדריך והצטרפות בקישור האשפים לאן?

מיזם האשפים

Bioacoustics ביואקוסטיקה‏
קבוצת Watchbat בפייסבוק התרחבה השבוע. Asaf Ben David נוסף כמנהל, והיא ונפתחה לדיונים כלליים בנושא. כלומר, היא לא מוגבלת לענייני אשפים - כולם מוזמנים לקבוצה

קול עטלף

תצפיות

להלן תקציר, בו מתוארים כמה מן הדיווחים הבולטים שעודכנו במהלך השבוע שחלף במערכת.

פרפרים
לבנין התלתן (Colias crocea) - לבנין זה הינו מין פרפר נודד, בעל תפוצה פליארקטית ממערב אירופה ועד רוסיה ואירן. בישראל הוא נפוץ בכל הארץ ברוב ימות השנה. במהלך השבוע דווחה תצפית מאזור גבעת השלושה.

לבנין התלתן
לבנין התלתן,,Colias crocea   צד תחתי  ©      (לערך המלא)        עוז בן יהודה

נימפית הסירפד (Vanessa atalanta) - נצפתה באזור השפלה ובמרכז הארץ. נימפית זו היא מין נודד בינוני, בעל תפוצה הולוארקטית (צפון אמריקה, אירופה, צפון אפריקה ואסיה הממוזגת). היא מצויה ברוב חלקי הארץ (למעט במדבר הקיצוני), ונצפית ברוב ימות השנה (למעט בימי החורף הקשים).

זוחלים
זעמן מטבעות (Hemorrhois nummifer) הוא אחד ממיני הנחשים השכיחים בחבל הים תיכוני, אשר לעתים קרובות נצפה בתחומי יישובים וככל הנראה אף משגשג בתחומם. בעבר זוהו מספר תתי מינים בשטח התפוצה של המין, כאשר אחד מהם - המצוי בין היתר בחרמון, ונבדל בתכונות קשקשים ודגם - זכה למעמד של מין עצמאי (ורנר, 1995). במהלך הימים האחרונים התקבלו דיווחים מאזור השפלה, וכן נוספה תצפית מלווה בתצלום בפרט מאזור עמק בית שאן.

זעמן מטבעות, Hemorrhois nummifer
זעמן מטבעות, Hemorrhois nummifer.    עמק בית שאן, 15/03/2016     © ברק דותן

שלוון טלוא ראש (Eirenis rothi) - התקבל דיווח בשני פרטים, בוגר וצעיר, אשר נצפו בנפרד באזור בית שמש (David). בנוסף, דווחה תצפית מאזור הגלבוע.

שלוון טלוא ראש, Eirenis rothi
שלוון טלוא ראש, Eirenis rothi.   אזור הגלבוע, 15/03/2016     © נעם שגב

יונקים
עכבר מצוי (Mus musculus)
מריון מצוי (Meriones tristrami)
פסמון מדבר (Psammomys obesus)
תן זהוב (Canis aureus) - דווחו תצפיות מאזור נחשונים.
תצפיות עטלפים
מבין מיני העטלפים כדאי לשים לב כי עודכנו במהלך השבוע תצפיות במינים הנחשבים לנדירים בישראל, וניצבים בפני סכנת הכחדה. מציאתם באתרים חדשים אינה מעידה על גידול באוכלוסייתם, כי אם על מיעוט הידע שלנו לגביהן. בתחום זה צפויות עוד תגליות רבות, ואנחנו מזמינים את מי שמעוניין להשתתף בתצפיות ליצור קשר. העמותה תתמוך ביוזמות של אנשים להקים קבוצות תצפית משותפות, לרבות בייעוץ, הדרכה והשאלת אמצעים. במהלך השבוע עודכנו תצפיות במינים הבאים:
עטלף פרי מצוי (Rousettus aegyptiacus)
אשף מצוי (Tadarida teniotis)
עטלפון לבן שוליים (Pipistrellus kuhlii)
נישפון דק אוזן (Myotis nattereri)
אפלול מצוי (Eptesicus serotinus) - עטלף חרקים גדול (כ-30 גר') המצוי ברחבי אירופה, מזרחה עד סיביר והודו וכן בחלקים מצפון ומערב אפריקה. האפלול הוא מבין מהגדולים שבעטלפי אירופה, שם הוא מוכר כשוכן גם בבתים. זהו עטלף גדול וכבד , הנראה מגושם במעוף.
עטלפון ריפל (Pipistrellus rueppellii) - עטלף בעל דגם תפוצה אפריקאי, שישראל מהווה את גבולה הצפוני. בארץ הוא נצפה בעיקר באזורים מדבריים בנגב ובמדבר יהודה, אך נצפה גם בשפלה ובמישור החוף: הופעתו באתרים אלה, כמו גם בצפון הנגב, היא עונתית.

טבע המדבר בני שלמון
טבע המדבר, ספרו של בני שלמון

מקורות
ורנר, יהודה ל. (1995) מדריך לזוחלי ארצנו. הוצאת יפה נוף, רשות שמורות הטבע.
שלמון, ב. (1993), מדריך היונקים בישראל וסימני השדה לנוכחותם. כתר, הוצאה לאור