תצפיות, 01-11/08/2016

11/08/2016
תצפית בכח אפור (Varanus griseus) דווחה אתמול למערכת: פרט נצפה חוצה את הכביש בצפון הנגב. משפחת הכוחיים (Varanidae) היא אומנם קטנה יחסית מבחינת מספר מינים (כ-55), אך נציגה הם הגדולים שבלטאות. תפוצתה רחבה למדי, עיקרה באזורים טרופיים ברחבי העולם. הכוחיים הם זוחלים מרשימים בגודלם: הלטאה הגדולה ביותר בעולם היא מין כוח בשם דרקון קומודו (Komodo dragon, Varanus komodoensis), המצוי באי קומודו שבאינדונזיה. משקלם של זכרים ממין זה עשוי להגיע לכ-90 ק"ג ולאורך של כ-2 מ'. בישראל מין אחד בלבד המשתייך למשפחה, כח אפור (Varanus griseus). הוא קטן מאוד ביחס לקרובו האינדונזי, אך יחסית ליתר מיני הלטאיים בישראל הוא ענק אמיתי. אורכם של בוגרים כ-1.3 מ' ומשקלם כ-1 ק"ג, אם כי לעתים נדירות המידות גדולות יותר (אורך כ-1.5 מ', משקל כ-2 ק"ג). זהו מין יומי, חובב חום, אשר אינו פעיל בחורף הקר. לכח מבנה אופייני למשפחה, כולל זנב חזק ביותר בו הוא מיטיב להשתמש כשוט ולהצליף באויביו. הרגליים חזקות ומצויידות בטופרים חדים, בעזרתם הוא חופר מחילות ארוכות המשמשות אותו בתקופת החורף. כוחים הם ציידי חולייתנים מיומנים. בלסתותיהם החזקות נצפו לא אחת צבים, ציפורים, נחשים ועוד. פרטים צעירים ניזונים ככל הנראה גם בחרקים; במן השדה נרשמה תצפית בפרט שנצפה צד עכשוב ב.מ.   לפרטים צעירים דגם צבעוני וקונטרסטי, ההולך ודוהה עם ההתבגרות: לבוגרים דגם אחיד יותר בגווני אפור המופיע שנים בודדות לאחר בקיעתם.


כח אפור (Varanus griseus), מבנה אופייני לכוחיים: ראש, צוואר וזנב ארוכים, טופרים חזקים. © איל ונונו

10/08/2016
- במהלך הבוקר עודכנו תצפיות זוחלים וינוקים אשר דווחו במהלך הלילה.- התקבלה במערכת בקשה לזיהוי פטריה, אשר התגלתה הבוקר בקיבוץ צאלים. מזהים? מוזמנים להתייחס.


זיהוי פטריה. צאלים, 10/08/2016. ©יעקוב רזניק
 

09/08/2016
- במהלך היום שחלף עודכנו תצפיות במיני זוחלים: נחשים ולטאות.
- במשך היום נעדכן לגבי מערכת חדשה, אשר פיתוחה עומד לפני הפצת גרסת ניסיון ראשונה: באמצעות המערכת, ניתן להגדיר מוקדי פעילות ומשכן של מיני עטלפים בהתבסס על הקלטות.
- עדכונים נוספים יפורסמו במהלך היום
- תצפיות נוספות: דיווחי דריסה מאזור הגליל העליון ועמק יזרעאל (גירית מצויה, נמיה מצויה), פרסף גמדי, יעל נובי, שועל מצוי
 


עטלפון אירופי (Pipistrellus pipistrellus), מהקטנים שבעטלפי הארץ.  © עזרא חדד

08/08/2016
היום בבוקר נמצא דורבן מצוי (Hystrix indica) דרוס באזור השפלה. הדורבן הוא המכרסם הגדול ביותר באזורנו. משקלו הממוצע כ-8 ק"ג, אך לעתים עשוי להיות כפול מכך. הוא מצוי במרבית חלקי הארץ ובמגוון בתי גידול, אם כי באזורים מדבריים צפיפות האוכלוסייה נמוכה. זהו יונק חובב חושך, שעיקר פעילותו בלילה. בלילות ירח מלא הם מצמצמים את שעות הפעילות ולעתים נדירות ביותר ניתן לפגוש בהם לפני שהחשיך.

פורסמה היום רשימה בנושא זיהוי עטלף אשר הוקלט באזור השפלה - האם אלו הן קריאות של עטלפון לבן שוליים?


זיהוי עטלף מאזור השפלה: פרטים נוספים בקישור

07/08/2016
עודכנו במהלך היום מספר תצפיות יונקים, בהן עדר צבאים מצויים מרשים, 9 פרטים - נקבות וצעירים,  אשר נצפו באזור אלוני הבשן (ליאור כ"ץ). כמו כן, עודכנה תצפית באשמן מצוי (אשמן גדול, Taphozous nudiventris) ועטלף פרי מצוי (Rousettus aegyptiacus). תצפיות עטלפים רבות ממתינות לאישור, בהן התצפית המתוארת כאן.


אשמן גדולTaphozous nudiventris.  לצפיר צורה מעוגלת  © עזרא חדד

06/8/2016
- ליאור כ"ץ דיווח תצפית בנוטריה אשר נמצאה דרוסה באזור חד נס (כביש 87), וכן תצפית בצבאים מצויים אשר נראו באזור.
- בעקבות תשובות סותרות שהתקבלו בעניין זיהוי עטלף אשר נצפה בשפלה, הועלו שני תצלומי מסך בהם נראות קריאותיו האם ניתן לזהות את המין? תמונות ותגובות: זיהוי עטלף 06/08/2016

זיהוי עטלף
זיהוי עטלף - הוקלט בשפלה, בשטח מיושב הגובל באזור חקלאי. ©מן השדה

05/8/2016
מיני עטלפים ממשיכים להפתיע במקומות לא צפויים. על מנת לבסס את הידע שלנו בנושא, אנו מציעים: מי שמעוניין להכיר את מיני העטלפים בסביבתו, ייצור קשר עם העמותה ויקבל בהשאלה גלאי עטלפים, עם התחייבות!
מי שצופה בעזרת הגלאי, מתחייב לשתף את המידע במערכת - כדי שנוכל להעביר אותו את תהליכי המיון והבקרה הנדרשים בעמותה.
רוצה גלאי? נשמח לשיתוף פעולה!

04/8/2016
- פורסמה רשימה בנושא זיהוי עטלפים על פי קריאות: זיהוי עטלפים. מי שיכול לסייע בזיהוי מוזמן להתייחס, נודה על כל תשובה.
- נוספו קישורים חדשים: מקורות נוספים
- עודכנו תצפיות במיני מכרסמי וטורפים.


זיהוי עטלף - הוקלטו במישור החוף, בשטח מיושב הגובל באזור חקלאי. ©מן השדה

03/8/2016
- בנוסף לתצפיות אשר התקבלו במערכת, עודכנו במהלך היממה האחרונה גם תכנים רבים בפרקי המידע שונים.
- אנו מזמינים את כל מי ששותף לחזון העמותה, להתפקד בה כחבר:

תמיכתכם חשובה לנו!

עלות החברות נמוכה (4 ש"ח לחודש או 40 ש"ח לשנה), זאת על מנת לאפשר גם לאנשים צעירים להצטרף אלינו.

בטבע הסובב אותנו אצורים נכסים מדעיים, חברתיים ותרבותיים. העמותה פועלת על מנת לטפחם, תוך שהיא מנצלת את הפעילות לשימור ומחקר המגוון הביולוגי. הסביבה היא המכנה המשותף הרחב ביותר לכולנו, ובחזון העמותה כלל הציבור פעיל במאמץ משותף להגן עליה. במסגרת זו נרקמים שיתופי פעולה בין אנשים וגופים, ובמן השדה מפותחות שיטות המסייעות לכך ומקדמות זאת. תשומת לב מיוחדת מוקדשת לקהל המשתמשים הצעירים, מתוך הכרה בחובתנו להבטיח שיגדלו ויתפתחו בסביבת חיים בריאה ומקיימת. המערכת מספקת עבורם כלים מתקדמים להכרת הסביבה, מחקר ולימוד משותף: באמצעים העומדים לרשותנו כיום, ניתן לנצל כל טיול בשעות הפנאי והלימודים לסיור לימודי ברמה הגבוהה ביותר, שתוצריו אף באים לידי ביטוי ברשויות ובאקדמיה.

02/8/2016
- במסגרת תצפית לילית בשטחי בר בשפלה, נצפו מיני היונקים והזוחלים הצפויים באזור בהם גירית מצויה (Meles meles).
- עודנו תקצירי תצפיות רבים, ובעקבות העדכון מתחדשות גם המפות.
- על נמרי הגליל: מאת רפאל מלכה - חוקר צפת, מדריך טבע וטיולים בצפת וסביבתה.



 

01/8/2016
- במרשתת פורסם סרטון בו מתועד אירוע במהלכו הוכש חייל על ידי שפיפון באזור קציעות. בעוד רבים מהמגיבים ברשת עוסקים בהתנגותו של החייל, אנו מבקשים לשים לב כי מדובר בתצפית מאזור מעניין במיוחד עבור שפיפונים. כפי שפורסם כאן בעבר, נראה כי המין כבר אינו מצוי באזורים בצפון הנגב בהם נראה בעבר, כך שהאוכלוסייה הצפ' - מע' מבודדת יחסית.

שפיפון (Pseudocerastes persicus)
שפיפון (Pseudocerastes persicus), אזור מצפה רמון  © משה קלוקובסקי


- במסגרת תצפית עטלפים באזור רחובות כלל לא נשמעו אשפים, אך תן זהוב ודורבן מצוי היו תוספת מעניינת לרשימת מיני היונקים. התמונה המצורפת: הקלטת עטלפון לבן שוליים (Pipistrellus kuhlii). בהמשך לפרסום בנושא מיני עטלפים נדירים שהתגלו במרכז הארץ, הרי שהעטלפון הוא מין עטלף החרקים השכיח ביותר במרכז.


עטלפון לבן שוליים, Pipistrellus kuhlii - הוקלט ברחובות, 31/07/2016.   © מן השדה

meyuchas

תקצירים נוספים >>>

Section: 
Section3