עוד על צפעים

רשומות רבות, "פוסטים" בשפתי (- כמקובל ברחוב), בנושא לכידת נחשים זמינות כעת בפייסבוק ומוצגות כמיטיבות עם הטבע. חשוב להבהיר:
הרחקת בעלי חיים מקומיים מבית גידול בו הם מתרבים, ושחרורם בשטחי בר מרוחקים, היא פגיעה קשה בסביבה.
נחשי הארץ זוכים לטיפול רשלני במיוחד מסיבות הקשורות בזהותם של בעלי תפקידים ברשויות. על מנת שהקוראים שאינם חובבי זוחלים לא ירוו נחת, נאמר לאלו כי לא רק הנחשים נפגעים - ההשלכות רחבות מאוד.

הניסיון לגבות את המדיניות של "הרחקה ושחרור" בטיעונים בעלי אופי מדעי, חסר תוקף. אין שום מחקר התומך בשיטת "הרחקה ושחרור", ויש אינספור מחקרים ועבודות המתמקדות בנזקיה. צפע הוא אחד המינים אשר משגשגים בסביבות מיושבות, והמין מתרבה בהצלחה בערים הצפופות בישראל. צפעים רבים נצפים בחולות מישור החוף ובצפון הנגב, באתרים שבעבר לא היו ידועים בהם. אומנם מפתה להביא דוגמאות ונימוקים המתנגדים למדיניות "הרחקה ושחרור" מטעמי שמירת טבע, אך למעשה אלו המובילים אותה עושים זאת בעצמם: הרי מדי יום הם נוקטים בשיטות אחרות בטיפול בבעלי חיים בסביבת האדם.  

צפע מצוי, Daboia palaestinae
צפע מצויDaboia palaestinae. אזור ברור חיל, 01/02/2007. קשקשים בעלי קרינים.         © איל ונונו
 

די לחכימא ברמיזה
במן השדה נמנעים לעתים ביודעין מעיסוק בנושאים, אשר פרשנות לא אחראית לפרסומים בעניינם עלולה להביא לפגיעה בסביבה הטבעית. מסיבה זו, התמהמהנו מפרסום ביקורת על אופן הטיפול בנחשים והגיבוי שזכה לו, וטרם הוקדש פרסום לזאבי עין גדי. את החשש מפני פגיעה בסביבה הטבעית, החליפה דאגה אמיתית שמא נטבע כולנו בים הקשקושים אשר מופצים לאחרונה (חורף!) בערוצי התקשורת השונים, אשר באופן מפתיע (לכאורה, הכל לכאורה) נסחפים אליו גם אנשי מקצוע. לאמירה "די לחכימא ברמיזה", יש גם חלק שני.

..ולשטיא בכורמיזא
הטיפול בצפעים ("הרחקה ושחרור") הוא לא ניסיון להתמודד עם המצב ולשמור על הסביבה, אלא ניצול ציני של חלק קטן (מאוד) מהאוכלוסיה אשר משתמש בשירותי לוכדים, כמתבקש מכל שומר חוק וכפי שעושים גם אנחנו. פניות רבות בנושא מתקבלות במערכת ומופנות ישירות ללוכדים: קריאה ללוכד היא הצעד הנבון והבטוח ביותר בו יש לנקוט במקרה שחדר נחש לבית. יש להמשיך בהסמכת לוכדי נחשים, וכך לוודא שבעלי החיים מטופלים כראוי. עם זאת, חלילה לנו לחשוב שמדובר בשמירת טבע: זה ההיפך הגמור.

אני אסיים בפנייה אישית לעמיתיי בארגונים השונים:
השלמתי עם כך שאתם 
משתפים פעולה עם עבריינים, וגובים מיסים כדי לפגוע בסביבה (משלם בשמחה!).
מובן לי שאתם 
מסתירים מידע בניגוד לחוק, ושאתם "נאלצים" להשמיד באכזריות חיות בר ללא אבחנה כדי לפרנס חברים ולהתפרנס.
הכל ברור, מקובל ומתועד.
אבל, בבקשה: נא 
להפסיק להשתמש בשמירת טבע כתירוץ לפעילות הבזויה הזו, זה בלתי נסבל. 

א.ו

תצפית בצפע? בבקשה לדווח!
וואטסאפאפליקציה, או טופס באתר: כל הדרכים כשרות 

Section: 
Section1