תצפיות יונקים, 17/04/2021

אנחנו נערכים לשילוב היישומים החדשים במערכת, ולכן תדירות הפרסומים באתר העמותה ירדה מעט במהלך הימים האחרונים: אנחנו מקווים כי נחזור לשגרה מלאה כבר במהלך הימים הקרובים. בעוד תדירות הפרסומים באתר ירדה, הרי שתדירות העדכונים במערכת עצמה, וכמובן הפעילות בשדה, ממשיכה להתגבר: תודה רבה על המעורבות!

אנחנו מורגלים בפרסומים בנושא נחשים ביישובים בתקופה זו, ומצפים כי גם השנה תתגלה האיוולת במלוא תפארתה: העתקת זוחלים מיישובים לשטחי בר. לכן, נתרווח לרגע ונתמקד במיני יונקים - אוכלי חרקים ומכרסמים:

קיפוד חולות (Hemiechinus auritus)
קיפוד מדבר (Paraechinus aethiopicus)
קיפוד מצוי (Erinaceus europaeus)
במהלך השבוע שחלף התקבלו דיווחים בשלושת מיני הקיפוד המוכרים לנו. מבין השלושה, קיפוד מדבר הוא המין המאויים ביותר: בית הגידול של המין מצטמצם בקצב מהיר, והוא אינו מסתגל לחיים בקרבת האדם. 

מכרסמים לא זוכים לייצוג מספק בקהילת המדווחים, אנחנו מזכירים כאן דווקא את השכיחים שבהם - כדי לעודד עריכת דיווחים ותצפיות בהם.
חולדה מצויה  (Rattus rattus)
עכבר מצוי  (Mus musculus)
גרביל סלעים (Dipodillus dasyurus)
חולד ב.מ  (Spalax sp)
קוצן זהוב – (Acomys russatus)
דרבן מצוי (Hystrix indica)
נוטריה  (Myocastor coypus)
הנוטריה היא מכרסם אשר הגיע אלינו מדרום אמריקה, כמו הקטור שלנו - בשנת 1951. נוטריות יובאו לישראל בכוונה לפתח כאן שוק פרוות ולהדביק את הפערים האופנתיים שהחלו להעיק על המקומיים. זמן קצר לאחר שיובאו החלוצות הפרוותיות, התברר כי פרוותן של הנוטריות המקומיות - להפתעת החקלאים ולשמחת המכרסמים - נמצאה לא ראויה ללבוש. הטיפול בהן נזנח, וכפי שקרה במדינות נוספות אליהן יובאו, הן התבססו בסביבה הטבעית המקומית. לשמחתנו, נדיר לראות אנשים במעילי פרווה באזור הים תיכוני בארץ, אך בנוטריות ניתן לצפות בקלות יחסית: הן נראות לעתים תכופות בסביבת מקורות מים. אומנם הפעילות לילית בעיקרה, אך הן מאותרות בקלות במהלך היום. מבחינת הפערים האופנתיים של המקומיים, נראה שאין שינוי.

נוטריה (Myocastor coypus)
נוטריה (Myocastor coypus)  נחל עקרון - מזכרת בתיה, 15/04/2021. © נטעא.

Section: 
Section1