מן השדה, 14/07/2023

בימים אלה נערכת הוועידה השנתית למדע ולסביבה. בעת שעלתה לבמה התקבלה השרה סילמן בקריאות "בושה", ולטעמי תגובותיה מבישות אף יותר מהרס הדמוקרטיה. בכל אופן, מדובר בכנס מעולה וחשוב, אני מקווה שרבים מאיתנו מגיעים וזוכים ללמוד מההרצאות המרתקות.

ממשלת ישראל ממשיכה במאמציה להרוס את הסביבה, ואנחנו מביטים בפליאה ונוכחים בעוצמתם של כוחות הטבע: בדומה לטיפות המים החוצבות בסלעי הגיר הקשים, כך חבורה קטנה של נוכלים מצליחה להשמיד נופים אדירים שעוצבו במהלך עידנים. יחסית למים, המנוולים פועלים בקצב מהיר מאוד ולנו נותר רק להשלים עם כך שתשומת הלב הציבורית מופנית לעניינים אחרים. עם זאת, מחובתנו להזכיר לידידינו הפסיביים: הליצן התורן ייראה פחות משעשע כאשר נתמודד עם מחלות זיהומיות ותחלואת ילדים. מי שמציף את הארץ בפסולת ושובר שיאים בייבוא בקר חי לשחיטה, פוגע בנו בצורה ישירה – וככזה יש להתייחס אליו. אנחנו מצפים מהאנשים והמוסדות הרלוונטיים להתייחס לכך. ניתן לעשות זאת ללא פגיעה בעבודה או התקדמות המחקר, ולכן המקצועיות האדוקה לא מתקבלת כתירוץ: כרזות, קריאות לפעולה במסגרת כינוסים שונים ועוד. לאלו החוששים לפעול ולהתבטא, נזכיר כי נאמנות לממסד עשויה להיות מתוגמלת במימון בטווח הקצר, אך היא לא מספקת עמידות בפני שאיפת אוויר מזוהם או שתיית מים מטונפים.
 

צבוע מפוספס
צבוע מפוספס,  Hyaena hyaena. אזור הר שגיא, 10/07/2023. © EyalS

מערכת התצפיות החדשה נמצאת בשלבי פיתוח אחרונים, ובקרוב תיכנס לשימוש: בשלב ראשון על ידי מספר משתמשים מצומצם ובתום תקופת ניסיון קצרה, עדכון ותיקון במידת הצורך, תופץ לציבור הרחב. כפי שנכתב כאן, הפרסום מתעכב גם בשל שיתופי פעולה חדשים עם קהילות נוספות (מחוץ לישראל). בין דיווחי תצפיות היונקים והזוחלים האחרונים אשר התקבלו במערכת (טרם סווגו כולם), בסדר כרונולוגי:

צפע מצוי (Daboia palaestinae)
קיפוד מצוי (Erinaceus europaeus)
עטלפון אירופי (Pipistrellus pipistrellus)
חדף ב.מ   (Crocidura sp.)
אשמן גדול (Taphozous nudiventris)
דורבן (Hystrix indica)
חרדון מצוי (Stellagama stellio)
צבוע מפוספס (Hyaena hyaena)
צב ביצות (Mauremys rivulata)
חולדת חוף (Rattus norvegicus)
מטבעון מדברי (Spalerosophis diadema)
נחושית חולות (Chalcides sepsoides)
נוטריה (coypusMyocastor )
חזיר בר (Sus scrofa)

 

Section: 
Section1