מן השדה בנכר

ככל שחולפים הימים, מתברר עד כמה עדינים היינו כאשר דימינו כמה מחברי הממשלה לטיפות מים השוחקות בסלע. בדומה להן, מצליחה חבורת נוכלים בכוח התמדתה לשחוק ולכלות נופים אדירים שעוצבו במהלך עידנים. כבר השלמנו עם הפניית תשומת הלב הציבורית לנושאים אחרים, אך מבקשים להזכיר כי גם תפקוד הממשלות הקודמות היה ברובו כושל: לכידת נחשים, חיסול תנים, מנגלים בשמורות, ייבוא בשר חי ועוד – כל אלו מלווים אותנו כבר זמן רב.  

כפי שפורסם כאן, מערכת התצפיות החדשה נמצאת בשלבי פיתוח אחרונים, ובשלב ראשון תופץ למספר משתמשים מצומצם בלבד: לצורך ניסיון, לפני הפצה לציבור הרחב. בין היתר, התהליך מתעכב בשל שיתופי פעולה חדשים עם קהילות נוספות, מחוץ לישראל, ואני (א.ו) מנצל את ההזדמנות לשתף כאן כמה תצלומים מסיור שהשתתפתי בו לאחרונה בשמורה הנמצאת צפ'-מז' לבנגקוק שבתאילנד.

צפע גומה ירוק © eyalv
צפע גומה ירוק © eyalv

צפע גומה ירוק מזוהה לעתים קרובות במזרח אסיה, כאשר למעשה השם מתייחס למספר מינים אשר הגדרתם לא הושלמה.  Trimeresurus albolabris שכיח יחסית באזור. הפרט הראשון במשפחה שפגשתי בו בחן את מהירות תגובתי למראה צפע מטווח קצר מפרצופי. למרות שעמדתי (השתטחתי) במבחן בהצלחה, הוא נמלט לבושתו מבלי להצטלם. המפגש הבא היה נעים ורגוע יותר: פרט שבע אותר על ידי מדריך מקומי כשהוא נח על גדת נחל. ידועים כ-44 מינים בסוג, רובם משריצים וולדות חיים אך כמה מהם מטילים ביצים. בדרום תאילנד מצוי המין T. venustus המוכר להרפטולוגים רבים ואילו בפיליפינים (באי Batanes) מצוי מין יפהפה אחר בסוג, שרבים מאיתנו מקווים שיזכו לצפות בו: Trimeresurus mcgrehori. כיצד מתמודדים עם נחשים ארסיים החיים במקומות הומי אדם? אני בודק זאת בכל אתר אליו אני מגיע, ויכול לאשר כי בינתיים ההנחה הראשונית לגבי ישראל מתבססת - אין פתרון גרוע יותר מאשר זה המיושם בארץ: צפע וממשק.

 

 

Section: 
Section1